همواره در جامعه شاهد تند خویی ها و بداخلاقی های شدیدی هستیم که بیشتر میتوان به فساد اخلاقی از آن یاد کرد به طوری که امروزه منجر به اعمال خشونت آمیز از جمله زد و خوردها و فحاشی ها و بی بند و باری های اجتماعی و قتل و غارت میشود که ریشه بیشتر آن به بیماریهای اعصاب و روانی در فرد بر می گردد که ناشناخته مانده است.
کد خبر: ۷۶۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵ 27 July 2019
 
تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز: امروز در حالی با شیوع انواع بیماریهای اعصاب و روان مواجهیم که به همان میزان بیماران روانی ناشناخته در سطح اجتماع داریم که در آمار وزارت بهداشت گنجانده نشده است .
بیماریهای اعصاب و روانی که برای بسیاری از مردم تعریف نشده است و به همین لحاظ نمی دانند خارج شدن از حد تعادل روانی و داد و بیدادهای زیاد و فحاشی هایی که فرد را از حالت عادی خارج کند و پرت کردن وسایل یا خشونت در حدی که باعث آسیب رساندن به خود یا دیگران شود از کتک کاری بگیر تا ناراحت کردن دیگران همه و همه می تواند نشانه ای از بیماریهای روحی و روانی باشد که شاید برای بسیاری از افراد در ابتدا عادی جلوه کند اما این رفتارهای خشونت آمیز در طولانی مدت و آسیب زا به جایی می رسد که این بیماری سالهای سال در فرد ریشه دوانده و پس از اینکه کنترل رفتار  و اخلاق حتی برای خود فرد هم سخت می شود به مشاوره می روند و آنجاست که متوجه بیماری می شوند که سالهای سال است با آن درگیر هستند.
بیماریهای اعصاب وروان نیز همچون دیگر بیماریهای غیر واگیر دار به هنگام ابتلا دیگر بهبودی کامل در آن دیده نمی شود و همواره باید در طول عمر تحت کنترل پزشک باشند و با دارو به زندگی عادی خود برگردد .
اما اگر فرد با اولین علامت و در زمانی که احساس کند سر هر مسئله ای بیش از اندازه حساسیت به خرج داده و سبب رفتارهای غیر عادی مثل تندخویی و یا حتی کتک کاری و قهرهای طولانی مدت و کینه گرفتن از شخص شود و در صدد جبران عمل بر آید به طوری که به شکل مداوم در فکر انتقام و کینه جویی باشد و آسایش روحی را از خود و دیگران سلب کند  به طور قطع انجام مشاوره ابتدایی برای فرد لازم است تا اگر در اول بیماری است بتواند به موقع خود را درمان کند.
در بروز بیماریهای اعصاب وروان عوامل متعددی نقش دارد که اگر یکی از عوامل اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان است اما عوامل همچون  از هم پاشیدگی خانوادگی و بی اخلاقی های بین والدین و فشارهای زندگی و کار و اجتماع بر فرد وارد و وی را در معرض ابتلا به نوعی از اختلالات روانی می کند .
امروز که مردم کمتر می خندند و زمینه های شادی آفرین در اجتماع بسیار کم شده  است زمینه تشدید بیماریهای اعصاب و روان را فراهم ساخته است.
در صورتی که اگر شاهد یک اقدام جدی از سوی وزارت بهداشت در جهت ایجاد یک کمپین شناسایی بیماری های اعصاب و روان همچون کمپین شناسایی فشارخون بالا باشیم به طور قطع به ازای شناسایی هر بیمار مبتلا به شکل خانه به خانه خواهیم توانست میزان خشونت و جرم و جنایت و کودک آزاری های مخوف و وحشتناکی که بعضا شاهدیم را به شدت کاهش داده و آرامش را در جامعه گسترش دهیم.
آموزش خود مراقبتی در راستای کاهش بیماری های اعصاب و روان یکی دیگر از اقداماتی است که لازم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این راستا انجام دهد.
مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در سفر خود به اصفهان در زمینه شیوع بیماریهای اعصاب و روان در ایران اظهار داشت: عوامل مختلفی در بروز بیماریهای اعصاب و روان نقش دارند از جمله بیکاری،فقر، ناامنی شغلی و نابرابری های اقتصادی،‌مسکن نامناسب وساختارهای محیطی نامناسب مثل زندگی در حاشیه شهرها و غیره  در بروز و تشدید بیماریهای اعصاب و روان نقش دارند.
احمد حاجبی گفت: بیماریهای اعصاب و روان یک بیماری چند فاکتوری است و بسیاری از عوامل مهم در بروز این دست بیماریهای خارج از دست وزارت بهداشت است و به تبع آن کنترل و پیشگیری از علل به وجود آورنده بیماری.
مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اعلام اینکه در عرصه پیشگیری تلاش کردیم با رویکرد فردی و خانواده و رویکرد اجتماعی به کنترل این بیماری اقدام کنیم، اعلام کرد: آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت توانمند سازی افراد میتوانیم تا حدود خیلی کم بیماریهای اعصاب و روان راکنترل کنیم.
وی آموزش خود مراقبتی را یکی از آموزش های مهمی دانست که بتوانیم فرد به تنهایی بتواند از عوامل تنش زا بیماریهای اعصاب و روان پیشگیری کند،‌گفت: آموزش فرزند پروری در خانواده ها یکی دیگر از آموزشهای لازم و ضروری است.
حاجبی با بیان اینکه برپایه آخرین برآورد 16 هزار تخت روان پزشکی در سطح کشور کمبود داریم که با آغاز طرح تحول سلامت توانستیم تعداد تخت ها را از 8 هزا ر و 140 تخت بیمارستانی به ده هزار و 300 تخت تا سال گذشته بر سانیم ، گفت:یعنی در طول 4 سال از اجرای طرح تحول تعداد تخت های بیمارستانی 25 درصد افزایش یافت.
وی از شکل گیری سیستم غربالگری بر ای این بیماری در نظام سلامت خبر داد و افزود: نتایج این غربالگری را نمی توانیم عنوان کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :